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시선

모토엘라스티코
모든 만남, 맛난 순간
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모토엘라스티코MOTOElastico가 지난 7월 19일 광주 신세계백화점에서 선보인
‘Meet and Eat’ 작품이 공식적으로 2023 광주디자인비엔날레의 포문을 열며 본행사 개막까지
50일의 카운트다운을 시작했다. 우리는 작품의 비하인드 스토리를 가장 잘 설명할 수 있는 방법이
셀프 인터뷰라고 생각했다. 예술가들은 작품을 통해 중요한 질문을 제기한다고 알려져 있지만,
이번엔 답도 함께 제공하기로 했다. 마치 아침에 거울 앞에서 혼잣말을 하는 것처럼.
왼쪽부터 나건(Ken Nah), 김광진(Kwangjin Kim), 전웅태(Woongtae Jeon),
기보배(Bobae Ki), 정다슬(Daseul Chung), 송진희(Jeanhee Song), Marco Bruno

Q. 모토엘라스티코에 대한 소개와 광주 및 광주디자인비엔날레와의 인연에 대해 소개해 달라.
모토엘라스티코는 줄리아 네스폴리Giulia Nespoli의 지원으로 시몬 카레나Simone Carena, 마르코 부르노Marco Bruno, 김민지 작가가 운영하는 디자인 스페이스 랩이다. 2001년부터 한국에서 활동했으며, 본사는 서울 광장시장 중심부에 있는 다층 건물에 위치한다. 최근 많은 변화가 있었지만, 종로 일대는 투박한 디자인 제품과 세련된 길거리 음식으로 여전히 우리에게 큰 영감의 원천이다. 요즘 우리 사무실 아래에 있는 시장이 인기가 많아 사람들이 다양한 종류의 먹거리를 사기 위해 오랫동안 줄을 선다. 맛있는 음식은 달콤한 보상이며, 기발한 음식 디자인은 우리 경험을 향상한다. 종이컵에 딱 맞게 잘라낸 토스트처럼 길거리 음식은 우리를 끊임없이 놀라게 하는 스마트 푸드다.

광주는 우리에게 매우 소중한 곳이다. 우리에게 광주는 비엔날레 자체다. 예전에 비엔날레 때문에 광주를 여러 번 방문했다. 비엔날레 행사가 광주 시민에게 미치는 영향과 유산을 느끼고, 광주가 상징하는 자유와 민주주의의 가치를 존중한다. 2009 광주디자인비엔날레에 공간디자이너로 참여했는데 매우 멋진 경험이었다. 처음부터 분위기가 마음에 들었다. 비엔날레는 한국과 국제 디자인을 잇는 가교이자, 새로운 것을 보고, 흥미로운 프로젝트에 대해 배우고, 의견을 교류하고, 개념에 대해 토론하고, 궁극적으로 새로운 아이디어와 새로운 사람들을 MEET하는 기회다. 우리는 다시 비엔날레의 일원으로 참여할 수 있는 기회에 설레며, 관객경험에 기여할 수 있기를 기대한다.

Q. 모토엘라스티코에 대한 소개와 광주 및 광주디자인비엔날레와의 인연에 대해 소개해 달라.
올해 비엔날레에서 우리는 공유 공간의 디자인을 담당하고 있으며, 한국 길거리 음식을 모든 갤러리 사이를 연결하는 은유로 사용했다. 광주 신세계백화점 전시의 경우 이러한 생각을 확장해 패션 세계와도 만나고 싶었다.

음식은 모든 사람을 연결하고, 만남에서 맛있는 순간을 제공한다. 한국 길거리 음식의 디자인은 스마트하고 휴대하기 좋은 ‘프레타포르테Prêt-à-porter’와 같다. 프레타포르테는 프랑스 패션 용어에서 차용한 개념으로 ‘기성복Ready to wear’을 의미하며, 개인 고객을 위해 재단된 옷이 아니라 표준 사이즈로 완성되어 바로 입을 수 있는 옷이다.

광주 신세계백화점 전시를 통해 우리는 오뎅(어묵탕)·떡꼬치· 김밥 등 3대 대표 먹거리를 패션 아이콘으로 탈바꿈시켜 한국 길거리 음식 디자인의 스마트한 아름다움을 알리고자 했다. 음식의 크기를 키우고, 맛있는 소스로 덮는 대신 이번 비엔날레 그래픽 아이덴티티를 변형해 생성된 다채로운 패턴을 입혔다. 세 가지 음식 작품 모두 종이로 만들어졌으며 전시회가 끝나면 재활용할 수 있다. 마치 한국의 스마트한 길거리 음식처럼 지속 가능하며 쓰레기가 거의 발생하지 않는다. 우리는 작업을 통해 일상적 아이템에서 좋은 디자인의 재발견을 장려하고자 한다. 항상 주위에 존재하고, 당연시 여기며 더는 가치가 없다고 여겨지는 물건들을 다시 보고자 한다. 우리는 관객들이 광주디자인비엔날레에서 잠시 시간을 갖고 그러한 물건들의 아름다움을 되돌아보며 새로운 즐거움을 다시 MEET(만나고)/BITE(먹어보길)하기를 바란다.

Q. 과거 전시 프로젝트에 대해 소개해 달라. 다른 전시와 비교해 광주디자인비엔날레의 특별한 점은 무엇인가?
우리는 2009년 전체 공공장소의 디자인을 맡았다. 당시 전시는 은병수 감독이 맡았고, 주제는 ‘The Clue(실마리)’였다. 검은 타일, PVC 포장마차 덮개, 가게 간판, 대나무 등 한국의 일상적 문화(단서) 요소를 새롭지만 익숙하게 이해할 수 있도록 유도하는 파격적 공간으로 탈바꿈시키는 것이 주된 아이디어였다. 당시 북한이 무기 프로그램을 추진하고 있었는데, 우리도 미사일 모양의 형형색색 키오스크 퍼레이드인 ‘디자인 무기’로 반격하며, 이를 통해 창의성은 독재에 맞서는 강력한 무기임을 시사했다.

이후 2021년 김현선 감독의 ‘D 레볼루션’ 에디션에 시모네 카레나가 국제관 큐레이터로 임명되었고, 전시관의 메인 테마는 ‘덥Dub 레볼루션’이 되었다. 덥(더빙)은 음악에서 차용한 기술로, 외부 요소를 특정 문화적 맥락으로 오염시키고 재혼합하는 우리의 작업을 설명한다. 이는 종종 놀랍고 예상치 못한 결과로 이어지는 과정이다.

이 두 가지 경험은 연결되어 있으며 나건Ken Nah이 감독한 2023 광주디자인비엔날레 주제인 Meet Design(디자인을 만나다)과 매우 잘 이어진다. 우리는 오직 새로운 것, 새로운 사람, 새로운 곳을 만날 때만이 이미 알고 있는 것을 다시금 생각할 수 있다. 실마리로 가득 찬 DUb-re-mix가 된다.

그런 의미에서 광주디자인비엔날레는 큐레이팅된 디자인 전시를 지향하는, 세계적으로 몇 안 되는 행사라는 점에서 독특하다. 오늘날의 동향은 특정 큐레이터 라인을 따르기보다 각 참가자의 창의적인 이니셔티브에 의존하는 디자인 위크를 구성하는 것이다. 우리는 광주디자인비엔날레를 두고 벌어지는 논쟁이 매우 건전하며 강력한 디자인 커뮤니티를 성장시키는 데 크게 기여한다고 믿는다. 우리도 언젠가 이러한 전시회 중 하나를 감독할 수 있기를 고대한다!

Q. 이탈리아인이라는 것이 한국에서 작업하는 데 어떤 영향을 미치는가? 디자인 문화 측면에서 광주와 이탈리아의 차이점에 대해 어떻게 생각하나?
우리는 이탈리아인이지만 2001년부터 한국에 살았다. 그리고 현재 한국인 파트너인 김민지 작가와 ‘DUB-remix’ 가족들과 미션을 공유하고 있기 때문에 우리가 일종의 하이브리드라고 생각한다. 이탈리아인이라는 점은 예술과 디자인 작업을 할 때 확실히 특권이다. 이탈리아는 방대하고 다양한 예술적 유산과 강력한 디자인 산업을 가지고 있다. 그러나 때때로 이러한 조건은 영감을 주는 게 아니라 오히려 한계가 될 수 있다. 우리가 한국 디자인 문화에 대해 높이 평가하는 점은 바로 독창성, 편견 없이 현재의 문제를 바라보고 미래에 대해 낙관적 해결책을 찾는 능력이다. 광주디자인비엔날레와 이탈리아에서 열리는 유사한 행사 간 차이점도 모두 그러한 이유로 발생한다. 광주는 실험적 시도에 개방된 자세를 취하고 실패 가능성을 두려워하지 않는 반면, 이탈리아는 종종 자신의 지위를 유지하는 데 관심이 있고 제한적인 수준의 위험만을 감수한다.

이러한 특징의 균형을 맞추는 것이 우리가 앞으로 달성하고자 하는 목표다.

프로젝트 정보
제목
Meet and Eat
아티스트
모토엘라스티코 (시몬 카레나, 마르코 브루노, 김민지, 줄리아 네스폴리)
시공
퍼니페이퍼
위치
광주 신세계백화점
기간
2023년 7월 19일 / 9월 4일
사진
모토엘라스티코
글·사진. 모토엘라스티코

A new
perspective

MOTOElastico
Meet and Eat
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The Meet and Eat piece designed by MOTOElastico and inaugurated at the Gwangju Shinsegae Department Store on July 19, officially opened the 2023 Gwangju Design Biennale, initiating the fifty days count down to the beginning of the event.
We thought that the best way to explain the story behind the piece was to interview ourselves. Artists are known to use their work to raise important questions, but in this case we decide to provide also the answers.
It is like talking to ourselves in the morning in front of the mirror.
왼쪽부터 나건(Ken Nah), 김광진(Kwangjin Kim), 전웅태(Woongtae Jeon),
기보배(Bobae Ki), 정다슬(Daseul Chung), 송진희(Jeanhee Song), Marco Bruno

Q. Tell us about MOTOElastico and your love relationship with Gwangju and the Gwangju Design Biennale?
MOTOElastico is a Design Space Lab, run by Simone Carena, Marco Bruno and Minji Kim with the support of Giulia Nespoli. We have been working in Korea since 2001 and our headquarter is in a multistorey building in the heart of Gwangjang Market in Seoul. In spite of all the recent changes, the Jongno area is still a great source of inspiration for us, both in terms of rough design products and refined street food. These days the market below our office is very popular and people queue for a long time to walk away with different kinds of delicacies: the taste is the sweet reward but the experience is enhanced by the ingenuity of the food design. Street food is smart food, like a toast cut to fit in a paper cup, and it never ceases to amaze us.

Gwangju is very dear to us. Gwangju for us IS the Biennale, also because the Biennale is the reason that brought us to visit the city so many times in the past. We feel the influence and the legacy that the event has over its citizens and we appreciate the value of freedom and democracy that represents. We contributed to the 2009 Gwangju Design Biennale as space designers and it was a great experience. From the beginning we loved the atmosphere, the Biennale is really a bridge between Korean and international design, an opportunity to see new things, learn about interesting projects, exchange opinions, debate concepts and eventually MEET new ideas and new people. We are excited about the opportunity to be part of it again and we are looking forward to contributing to the experience of the audience.

Q. ‘Meet & Eat’ is officially opening the Gwangju Design Biennale. Could you explain the concept of your work?
For this year's Biennale we are in charge of the design of the common spaces and we use the metaphor of Korean street food as a connection between all the galleries. For the Shinsegae we wanted to expand on this idea and meet the world of fashion.

Food connects all people and offers a tasty take on the meeting. The Design of Korean street food is smart, portable “prêt-à-porter”. The expression prêt-à-porter , borrowed from French Fashion, means “ready to wear”, and it indicates clothes not made to measure for individual customers, but sold finished in standard sizes, ready to be worn.

At Gwangju Shinsegae, we wanted to celebrate the smart beauty of Korean street food design, turning three iconic snacks such as “Odeng”, “Tteok-kkochi” and “Gimbap” into fashion icons. The pieces are blown up in scale and instead of being covered with tasty sauces, they are wrapped into colorful patterns generated using variations of the current biennale graphic identity. The three elements are entirely made out of paper that can be recycled at the end of the exhibition. Like Korean smart street food, they are sustainable, generating very little waste. Our work wants to encourage the re-discovery of good design in everyday items: objects that are always in front of us, are taken for granted and are not considered valuable anymore. Hopefully at GDB You can pause to reflect upon their beauty and MEET/BITE them again with renovated pleasure.

Q. Please tell us about your past exhibition projects. In comparison to other exhibitions, what do you find special about the Gwangju Design Biennale?
We were in charge of the design of all the public areas back in 2009. The exhibition at that time was directed by Eun Byungsoo and the theme was “The Clue”. We embraced the main idea, transforming elements from everyday Korean culture (clues), such as black tiles, pvc pojangmacha covers, shop signboards and bamboo trees, into unconventional spaces that could induce a new yet familiar understanding of the original sources. At that time North Korea was pushing its weapon program, so we also hit back with ‘design weapons’, a parade of colorful missile-shaped kiosks, suggesting that creativity is a strong weapon against dictatorship.

Then in 2021, for the “D Revolution” edition directed by Kim Hyunsun, Simone Carena was appointed curator of the International Hall and the main theme of the hall became “Dub Revolution”. Dub is a technique, borrowed from music, that explains our work of contamination and re-mix of foreign elements into a specific cultural context. It is a process that often leads to surprising and unexpected effects.

The two experiences are connected and they tie very well to the theme of the 2023 Design Biennale, Meet Design, directed by Ken Nah: only when you meet something new, someone new, somewhere new, you can reconsider what you already know. It becomes a DUb-re-mix full of clues.

In this sense the Gwangju Design Biennale is unique because it is one of the few events in the world that aims to produce a curated design exhibition. The trend now is to organize Design Weeks that rather than following a specific curatorial line, rely on the creative initiative of each participant. We believe that the debate that the Gwangju Design Biennale is generating is very healthy and greatly contributes to growing a strong design community. We hope we will direct one of these exhibitions one day!

Q. How does being Italian affect your work in Korea? Do you have any thoughts on the difference between Gwangju and Italy in terms of design culture?
We are Italian but we have lived in Korea since 2001 and we think now we are a sort of hybrid because we share our mission with our Korean partner Minji Kim and with our ‘DUB-remix’ Families. Being Italian is for sure a privilege when it comes to art and design: we have a huge and diverse artistic heritage and a strong design industry. However sometimes this condition can be a limit rather than an inspiration. What we appreciate about Korean design culture is its ingenuity, its ability to look at current problems without biases and find solutions that look optimistically about the future. The difference between Gwangju and similar events in Italy is all there: Gwangju is open to more experimentation and it is not afraid of possible failures, while Italy is often concerned in retaining its status and takes limited risks.

Balancing these features is what we would like to achieve in the future.

PROJECT DATA
Title
Meet and Eat
Artist
MOTOElastico (Simone Carena, Marco Bruno, Minji Kim, Giulia Nespoli)
Construction
Funnypaper
Location
Gwangju Shinsegae Department Store
Period
July 19 / September 4, 2023
Photo
MOTOElastico
Writer·Image. MOTOElastico

Translator. Moony Choi
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